Gypsy love II/4
ZAIRA
Stojím před
Velazquezovým obrazem a s absolutní jistotou vím, že jsem tam byla. A
nejen, že jsem kdysi byla na rozpálených cestách Andalusie v barevné maringotce
jako jedna z mnoha, jako barevná upomínka čehosi nezachytitelného. Vím, kdo je dívka na obraze. Dívám se na svět
jejíma očima. Miluju jejím srdcem. Cítím
její bolest, zoufalství a ztráty. Jsou to věci, o kterých skripta na výtvarných
školách mlčí. O krásné cikánce z obrazu není v dějinách umění jediná
zmínka. Přesto znám její jméno. A když se někdy dívám na své ruce, vidím ruce
moudré stařeny, která dokázala přivést na svět dítě se stejnou lehkostí, jako
doprovázela umírající na jejich posledních cestách.
Věděla jsem, že mám
stejný Dar jako ona, aniž bych o něm kdy přečetla zmínku v kulturním magazínu,
který odhaluje perličky ze životů slavných osobností. A stejně jako kdysi
Tsura, i já vím, kdy jej použít. Vím, že to někdy bude bolet. Že někdy sama
ztratím, jen aby ten druhý mohl nalézt. Že si někdy neuhlídám hranice a
rovnováhu. Že se někdy bude moje ego bolestivě bránit, když přijde o své předpřipravené
scénáře.
„… A já byl slavný
malíř, kterého zahubily davy aktuchtivých žen,“ odpovídá mi kluk s východoevropským
přízvukem. Dvě vteřiny ticha. Přesně ty dvě vteřiny, ve kterých duše naprosto
přesně ví, kdo jsme a co tady děláme. Poznali jsme se.
A přesně tady ten
příběh zastavím. Na tom, jak dopadl, už vlastně nezáleží. Třeba jsme spolu
strávili zbytek léta na španělských plážích a pak se oba vrátili do svých
životů. Možná jsem se za ním přestěhovala do studené Prahy, dostudovala dějiny umění a ve volném čase učila španělštinu. Možná zůstal on. Chtěl
vystoupit ze svých zajetých kolejí a začít nový život. Přestat se hádat a
přestat si lhát. Neztrácet se ve slovech a žít srdcem.
A třeba to dopadlo úplně
jinak, možná jsme oba dostali strach ze síly, která by nám mohla už podruhé podrazit
nohy. Možná jsme se báli, že je to všechno pravda. Báli jsme se věcí, které
přesahují naše těla daleko za prastarou moudrost našich duší. Možná jsme oba
zůstali ve španělském klášteře na konci světa, protože jsme už nechtěli věřit v lásku.
Možná jsme si dali espresso v muzejní kavárně a smáli se tomu, jaká to
dnes byla „náhoda“.
Mám batoh na zádech,
rozpuštěné vlasy a cikánskou duši. Mám dar otevírat lidem srdce. A mám Lásku. A
to je všechno na světě.
Komentáře
Okomentovat